سخنرانی دکتر امین بذرافشان عضو هیات علمی دانشکده زبانهای خارجی دانشگاه تهران در سمینار بین المللی نوآوری و خلاقیت

دکتر امین بذرافشان عضو هیئت‌علمی رشته زبان چینی و مدیر موسسه کنفوسیوس دانشگاه تهران سخنرانی با عنوان «توسعه و چشم انداز موسسه کنفوسیوس دانشگاه تهران» انجام داد.
۲۲ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۲۱ کد : ۲۸۶۰۷ اخبار برگزیده اخبار و رویدادها
سخنرانی دکتر امین بذرافشان عضو هیات علمی دانشکده زبانهای خارجی دانشگاه تهران در سمینار بین المللی نوآوری و خلاقیت

«سمینار بین المللی نوآوری و خلاقیت در توسعه فعالیت های موسسه کنفوسیوس در دوره جدید» در تاریخ 19 خردادماه به صورت آنلاین در بانکوک برگزار شد. 
رئیس هیئت امنای صندوق همکاری های زبانی چین آقای جاو لینگشن، سه نفر از معاونین و روسای دانشگاه های چین و تایلند و شش نفر از فعالین آموزش زبان چینی از چهار قاره جهان در این سمینار به سخنرانی پرداختند. 
دکتر امین بذرافشان عضو هیئت‌علمی رشته زبان چینی و مدیر موسسه کنفوسیوس دانشگاه تهران سخنرانی با عنوان «توسعه و چشم انداز موسسه کنفوسیوس دانشگاه تهران» انجام داد. بررسی تاریخ روابط چند هزار ساله ایران و چین نشان می دهد با وجود سابقه چند هزار ساله ارتباطات دو کشو، متوجه می شویم برخلاف آموزش زبان فارسی در چین، آموزش زبان چینی در ایران از سنت تاریخی برخوردار نیست. با بررسی سابقه چند ده ساله، آموزش زبان چینی در ایران را تا کنون می توان سه دوره ابتدایی، دوره شکل گیری و دوره توسعه دسته بندی کرد. با بررسی ویژگی هر دوره نقاط قوت و ضعف آموزش زبان چینی در ایران را دسته بندی کرد. وی مسائل زیر را به عنوان مهمترین نقاط ضعف آموزش زبان چینی در ایران معرفی کرد.
۱. مسئله آموزش به نوجوانان؛ آموزش زبان چینی در ایران اکنون فقط برای زبان آموزان بالغ انجام می شود، امکان آموزش به کودکان و نوجوانان که هم از لحاظ شیوه های آموزش و هم از لحاظ کتب آموزشی متفاوت است، با توجه به امکانات موجود ممکن نیست. 
۲. مسئله تالیف کتاب های بومی آموزشی؛ کتب آموزشی مورد استفاده در ایران تماما از کتب تالیف شده در چین است که هم از لحاظ طراحی آموزشی هم از لحاظ طراحی تمرین و سایر موارد نیاز به بومی سازی دارد. 
۳.مسئله تمرکز آموزش در تهران؛ امکانات اموزش زبان چینی هم اکنون بیشتر در تهران و تعداد اندکی شهر های بزرگ کشور متمرکز شده است. این در حالی است که بسیاری از متقاضیان این زبان در سایر شهرها هستند.
۴.مسئله ایجاد مقاطع تکمیلی و پرورش اساتید ایرانی زبان چینی؛ آموزش زبان چینی در ایران فقط در مقطع کارشناسی انجام می شود. این شرایط باعث شده تعداد زیادی از فارغ التحصیلان امکان ادامه تحصیل نداشته باشند و تربیت مدرس زبان چینی نیز با محدودیت مواجه باشد. 
۵ .مسئله دوره های مهارت تخصصی زبان؛ گستردگی ارتباطات با کشور چین باعث به وجود آمدن نیازهای تخصصی شده است که در دوره های کارشناسی دانشگاهی امکان برگزاری آن وجود ندارد. این دوره ها فرصت های جدیدی در شناخت کشور چین  ایجاد می کند و نیاز است به صورت ویژه به آن توجه شود. 
وی افزود، اصل فعالیت های موسسات کنفوسیوس در دنیا آموزشی و علمی است. موسسات کنفوسیوس در ایران می توانند فعالیت های خود را با رویکرد مسئله محور و آموزش محور در جهت کمک به حل این مسائل متمرکز کنند.


نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.